Viivakoodit julkisiksi
Lehdistötiedote 2.11.2006
Vapaa julkaistavaksi heti
Kulutuskapula: viivakoodit julkisiksi
Kulutuskapula vaatii, että periaatteessa julkisista viivakoodeista tehtäisiin julkisia. Jokaisella tuotteella on oma kansainvälinen viivakoodinsa ja tunnuksensa. Kulutuskapulaprojekti tarvitsee viivakoodin liitettyjä tietoja yhdistääkseen niihin eettistä tietoa. ”Tähän mennessä kulutuskapulaprojektin aktiivit ovat käyneet kaupoissa keräämässä tuotteiden viivakoodeja ja näpytellyt niitä yksitellen järjestelmään”, toteaa Jaakko Vasankari.
Eduskunnan tulevaisuusvaliokunta voisi ottaa tämän asian esille ja valmistella hallitukselle esiteltäväksi lakia, joka takaisi tiedon vapauden. ”Kulutuskapulan tarkoituksena on kuitenkin vain tasoittaa ostajan ja myyjän väliset tiedot samalle tasolle”, kertoo Jaakko Vasankari Kulutuskapula ry:n poliittisista tavoitteista.
Kulutuskapula ry on kansalaisaktivistijärjestö, jonka tavoitteena on helpottaa kuluttajaa saamaan tietoa kuluttamistaan tavaroista sekä tuotteen elinkaaren vaikutuksista ekologisiin ja eettisiin arvoihin.
Kulutuskapula ry järjesti ylimääräisen vuosikokouksen 31.10.2006 Suomen luonnonsuojeluliiton tiloissa. Yhdistyksen uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Jaakko Vasankari sekä varapuheenjohtajaksi Vili Aapro. Hallitukseen valittiin puheenjohtajiston lisäksi Juho Heikkurinen, Olli Laine, Marko Palojärvi ja Karl Tuhkanen.
lisätiedot:
Jaakko Vasankari
puheenjohtaja
050-4362199
jagesta@hotmail.com
www.kulutuskapula.net
www.kulutuskrapula.blogspot.com
Vapaa julkaistavaksi heti
Kulutuskapula: viivakoodit julkisiksi
Kulutuskapula vaatii, että periaatteessa julkisista viivakoodeista tehtäisiin julkisia. Jokaisella tuotteella on oma kansainvälinen viivakoodinsa ja tunnuksensa. Kulutuskapulaprojekti tarvitsee viivakoodin liitettyjä tietoja yhdistääkseen niihin eettistä tietoa. ”Tähän mennessä kulutuskapulaprojektin aktiivit ovat käyneet kaupoissa keräämässä tuotteiden viivakoodeja ja näpytellyt niitä yksitellen järjestelmään”, toteaa Jaakko Vasankari.
Eduskunnan tulevaisuusvaliokunta voisi ottaa tämän asian esille ja valmistella hallitukselle esiteltäväksi lakia, joka takaisi tiedon vapauden. ”Kulutuskapulan tarkoituksena on kuitenkin vain tasoittaa ostajan ja myyjän väliset tiedot samalle tasolle”, kertoo Jaakko Vasankari Kulutuskapula ry:n poliittisista tavoitteista.
Kulutuskapula ry on kansalaisaktivistijärjestö, jonka tavoitteena on helpottaa kuluttajaa saamaan tietoa kuluttamistaan tavaroista sekä tuotteen elinkaaren vaikutuksista ekologisiin ja eettisiin arvoihin.
Kulutuskapula ry järjesti ylimääräisen vuosikokouksen 31.10.2006 Suomen luonnonsuojeluliiton tiloissa. Yhdistyksen uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Jaakko Vasankari sekä varapuheenjohtajaksi Vili Aapro. Hallitukseen valittiin puheenjohtajiston lisäksi Juho Heikkurinen, Olli Laine, Marko Palojärvi ja Karl Tuhkanen.
lisätiedot:
Jaakko Vasankari
puheenjohtaja
050-4362199
jagesta@hotmail.com
www.kulutuskapula.net
www.kulutuskrapula.blogspot.com
Tunnisteet: ekologia, etiikka, kirjoitettua, lehdistötiedote
4 kommenttia:
Tämä vaatimus on aika epäselvästi määritelty. Eli mitä tietoja tarkkaan ottaen halutaan saada, kenellä nämä tiedot nykyään on ja keneltä nämä tiedot pitäisi pyydettäessä saada.
Eduskunnassa tuskin on montaa, jotka tuntevat viivakoodit niin hyvin, että osaisivat ilman lisätietoja viedä asiaa eteenpäin.
Mikä tuote on mikäkin viivakoodi. Suomessa koodeja hallinnoi GS1 Finland. Heillä on joku sopimus päivittäistavarakauppojen kanssa, että tietoja ei anneta ulkopuolisille.
Hyvisfirmat luovuttavat taas mielellään omien tuotteidensa viivakoodeja.
Eduskunnassa toimiva tulevaisuusvaliokunta olisi mielestäni oikea paikka viedä asiaa eteenpäin. Heillä on käytössään oikeanlaisia asiantuntijoita.
Niinkö sama porukka joka sensuroi lapsipornosaitteja, päättelee epäeettiset tuotteeko?
Kulutuskapulalla ei ole mitään tekemistä Tanja Karpelan tai Kari Rajamäen kanssa.
Lähetä kommentti
<< Takaisin